Lelas logbog 1 Fra Lynaes til Tobago

Nu troede vi lige, at Atlanterhavet var roligt og fladt som et stuegulv, men det var ikke helt holdbart. Et kraftigt lavtryk nordpå havde blæst en hel masse og havde skabt store dønninger (eller dødninger som Jeppe troede, at det hed, da han var helt lille, og vi boede i Grønland) ned til vore strøg. Fire meter eller måske mere fik vi at vide … og mærke. De var store, i hvert fald for mig, som ikke har prøvet det før. Kæmpestore bløde bakker som man bare glider hen over. Der var ikke megen vind, så vi rullede en del, og indsejlingen til Figueras da Foz blev lidt spændende, da bølgerne rejste sig noget mere, da vi kom ind på lavere vand. Men vi blev skyllet igennem, og det gik fint. Faktisk var det en god oplevelse at mærke, hvor fint Lela rider gennem vandet. Så fik vi også prøvet det.

I Figueras mødte vi også vore venner fra Santé igen. Val og Bryan. Det var Bryan, som havde optaget Lars på video. Desværre havde han det ikke mere på videoen, men vi hyggede os med en drink og fik en god sludder. Faktisk havde de noget at fejre netop den dag, for Bryan fyldte 69 år.

Den næste dag blev vi i Figueras da Foz. Vi ville gerne lige have ”dødningerne” til at lægge sig lidt inden næste tur, så vi fandt cyklerne frem og kørte en lang tur op til et udsigtspunkt. Figueras da Foz er en rigtig badeby med masser af hoteller og en kæmpelang og bred strand med træbroer ud i sandet fra vejen og helt ud til havet. Et flot sted og en flot brænding, men måske ikke helt badeegnet. Vesterhavet når det er i hopla.

Næste dag sejlede vi videre nærmest i kortege til Peniche. Det var ikke aftalt, men når fem både stævner ud næsten samtidig og med samme mål, og alle går for motor med de samme betingelser ang. vind og bølger, ja så følges man ad. Peniche var dog ikke noget at skrive hjem om, så det springer jeg elegant over.

Ellers er vi kommet lidt ud af rytme med de både, vi har fulgtes med. Andrea og Tulle har vi ikke set længe. Sirena er sakket agterud et par havne, og Lousill er sådan en dags tid efter os, så dem når vi lige at sige hej til en gang imellem. Fra Peniche gik vi til Cascais en flot moderne havn. Og her genså vi Second Life med Per og Sven og fik en hyggelig aften, samt den norske båd Dumle, som sejler med tre små børn på 3,4 og 8 år. De har tilmeldt sig ARC´en, en slags kapsejlads over Atlanten.

Og lige nu, mens dette skrives, er vi ankommet til Lissabon, Alcantara Marina. Her ligger også Nordstjernen og to svenske både, og i går aftes kom Lousill og Frigg med 5 raske gutter ombord. Og så kommer jo Sanne og Thomas i aften! Det glæder vi os til.

Mere om Lissabon i næste post.