Lelas logbog 1 Fra Lynaes til Tobago

Her er en lille rapport fra vores todøgns tur fra Funchal til la Graciosa. Først en øjebliksberetning skrevet cirka halvvejs.

”Og nu i skrivende stund er vi her, ude på Atlanten position 30° 33.707 N og 14° 51.240 W. Der er 105,8 sømil tilbage til vores waypoint ved La Graciosa. Vi lagde ud med 270 sømil. Det er hen på eftermiddagen, solen bager, Mona styrer, og vi sidder i cockpittet uden særlig meget tøj på og nyder dagen. 1½ døgn har vi været undervejs. Ind imellem, sådan cirka hver 2. time kalder vi hinanden over vhf´en. Os, Nabob og Nordstjernen. Vi har lagt lidt afstand til de andre, dels fordi vi havde et forspring, da vi kom fra Funchal og de fra en havn ca. 15 sømil nede ad kysten, og dels fordi Lela spurter af sted. Hun elsker løjt vejr, det vil sige ikke særlig stærk vind, og smutter hurtigt op på 7 knob.

Vi har fanget en stor guldmakrel, en rigtig fin en på 3-4 kg. Den er nu skåret ud i fine filetter, så den skal vi have til aftensmad og også til frokost i morgen, for så meget kan vi ikke spise på en gang. Per gav os et godt råd angående fiskeri. Man skal putte nogle små blykugler ind i den gummiblæksprutte, vi bruger som madding. Så får den mere vægt og hopper af sted som en rigtig levende en. Det har vi gjort, og det virker!

Om 1 døgn er vi fremme. Det er nok vores sidste lange tur alene to i lang tid, for når vi er fremme ved De kanariske Øer, er der kun dagssejladser fra ø til ø, og så kommer jo Gitte og Klaus og sejler med os. Det glæder vi os til.

Nok fra mig nu.”

Og så kommer lige et lille vedhæng. Resten af turen gik fint. Vi strøg af sted og var i havn på La Graciosa allerede klokken 11 næste formiddag. Det var urolig sejlads, for vinden skøjtede rundt, og Lela ligeledes, så maven rumlede lidt. Søen var også underligt urolig, ikke med store bølger og heller ikke med bløde lange dønninger, men sådan noget kort og krappet noget. Ikke så behagelig sejlads, men frem kom vi, og glade var vi da vi fik øje på den helt bedårende ø La Graciosa.

Mere om den i næste afsnit.