Lelas Logbog 2. Fra Tobago til Lynaes
 070217 Fødselsdag og afsked med Maja og Gro

Så kom dagen for Lars´ fødselsdag. Vi vågnede op på Isles de Saintes i en dejlig fredelig lille bugt, og Maja, Gro og jeg sneg os op og lavede fødselsdagsmorgenbord med cointreau flamberede pandekager og baguettes med lys i. Samme dag var det også Kirstines fødselsdag derhjemme i Danmark. Der var blevet givet gaver, inden Jeppe og Kirstine tog hjem. Kirstine fik et dybdedyk og Lars en lygte til at sætte foran på gummibåden, så vi kan ses, når vi sejler om aftenen.

Denne morgen blev der også givet gaver, og Lars blev udstyret med en flot let sommerskjorte samt en machete til at hugge toppen af kokosnødderne.

Kl. 9.30 var vi så parate til at sejle videre, for denne dag var ikke kun Lars´ fødselsdag, det var også sidste dag vi havde Maja og Gro ombord. Vi skulle sejle til Guadeloupe, og næste dag skulle pigerne tage færgen tilbage til Martinique for at nå deres fly. Som sagt så gjort. Sejladsen på 20 sømil gik stille og fredeligt, og kl. 14 lagde vi til i Marina Bas du Fort tæt på Point de Pietre, som er hovedstanden på Guadeloupe. Det var en lidt speciel oplevelse for Lars og mig, for sidste gang, vi lå ved en bro i en marina, var i Puerto Rico på Gran Canaria, som vi forlod d. 17. november. Så det var lige præcis tre måneder siden, vi sidst kunne gå direkte i land fra båden. Og så var der endda brusebad på land, skønt!

Maja og Gro tog ind til byen for at finde ud af billetter til færgen men ak .. kontoret var lukket, og da de til sidst pr. telefon fik fat i færgeselskabet, var der ikke flere billetter. Hvad nu? Tiltagende krise. For pokker, de skulle jo tilbage til Martinique næste dag. Løsningen blev, at de drog op på Marinaens kontor med Lars´ pc, betalte for en WiFi adgang og surfede rundt mellem de små flyselskaber, som flyver frem og tilbage mellem Guadeloupe og Martinique. Heldigvis var der billetter, og heldigvis kostede de ikke en formue (ca. 400 kr. pr. næse).

Den aften gav Maja og Gro en lækker fødselsdags- og afskedsmiddag på en af Marinaområdets mange restauranter, og næste dag kørte vi alle fire til lufthavnen, lidt spændte på at se om netbestillingen nu havde virket. Det havde den og snøft .. endnu engang farvel til nogle kære ”unger”, som det bare havde været rigtig dejligt at have ombord!

Med kærlig hilsen fra Lene

Biledet er fra restauranten med Lars i sin nye skjorte