Lelas Logbog 2. Fra Tobago til Lynaes
 070415 Conception Island og Georgetown på Exuma Island – smu

Efter et par dage på Rum Cay, vinkede vi farvel til den hollandske Catamaran Baghera med to søde mennesker ombord. Henni hed manden, kvinden havde et meget hollandsk navn, som jeg altså desværre ikke kan huske. Vi møder dem forhåbentligt senere, så vi kan få opklaret det, for de skal samme vej hjemover som os. Forresten kendte hun Francis Gump fra et hollandsk luksusyachtværft i Harlem (vi passerede værftet på vores vej gennem den Standenden Mast Route mellem Amsterdam og Rotterdam), som Lars har arbejdet meget sammen med. Samme Francis Gump kommer fra St. Martin, og hans familie er kommet en del på øen Saba, som vi besøgte netop på Francis´ anbefaling. Francis´ far har været entreprenør på den lille lufthavn ved Flatland på Saba. Sådan er verden lille, og mange veje krydses.

Næste stoppested var Conception Island, som skulle have en af verden bedste badestrande, og der var i hvert fald også dejligt. Først lavede vi et lille stop ved en mooring ud for en smal og lav indgang til et stort lavvandsområde inde i midten af øen. Vi gik i gummibåden og luskede os ind over den lave barriere, ind til ”indsøen”.

Her var virkelig dejligt. Små kanaler overalt i mangroven og et livligt dyreliv. Skilpadderne svømmede for livet foran gummibåden i det lave vand, og et sted sad to hvidhovedede ørne og slappede af i en busk. Vi kom meget tæt, før de blev urolige og fløj væk.

Efter at have udforsket stedet i en times tid, sejlede vi igen ud til Lela, gjorde os fri af mooringen og sejlede omkring hjørnet ind i bugten med den smukkeste badestrand i verden. 6 – 8 andre både havde fundet samme sted hen, så vi kastede anker og havde en fin tur ind til stranden, som levede helt op til sit ry, lige som mange af de andre strande, vi har været på, alle verdens bedste i følge den lokale guide. Men vi er lige glade, den ene er flottere end den anden og hver på sin måde. Denne strand var en lang ubrudt hvid sandstrand med sjove lag i sandet, som blev til porøse klipper op mod land som en slags trappetrin. Selve baglandet var uigennemtrængelig vegetation af palmer og stikkende buske, og øen er jo helt ubeboet, så der er kun stranden, indsøen og skærene med meget fine snorkelmuligheder.

Lars især fik udnyttet det sidste, mens jeg tog mig en slapper på Lela.

Desværre holdt vejret ikke, og næste morgen d. 11. april, som jo er Jeppes fødselsdag, vågnede vi til pålandsvind og krappe bølger. Vi vidste godt, at det ville komme og var forberedt, så allerede kl. 6.30 havde vi lettet anker og sejlede mod Great Exuma Island og Georgetown, som er STEDET, hvor alle sejlere ved Bahamas lægger til. Der lå da også helt vildt mange både ud for byen. Det var skægt at være blandt mange mennesker igen, og vi spejdede som gale for at se, om der da ikke skulle være en enkelt kendt båd imellem de mange, der lå for anker. Vi så dog ikke nogen. Langt de fleste både var amerikanske.

Næste dag tog vi ind til Georgetown. Vi sejlede med gummibåden ind gennem en lille smal bro, hvor kun én båd kan komme igennem ad gangen og fandt ind til dinghy-kajen. Den første, vi så derinde, var norske Alexander med det flyvende lange lyse hår fra Seven, som vi i sin tid mødte på Kap Verde, og endda havde en lille snak med midt på Atlanten. Han var lidt frustreret, for han og Ingrid var kommet ind for sejl dagen før uden motor (lidt af en bedrift i den smalle lavvandede indsejling), da impelleren var gået sig en tur, og det havde vist sig, at de ekstra impellere, han havde købt i god tro som reserve, var en forkert størrelse. Nu var han i gang med at skaffe sig nye af den rigtige slags i byen. Han havde travlt, men han nåede da lige at sige, at der lå en anden dansk båd derude, han kunne bare ikke huske navnet lige nu. Ok, det lød da spændende, og da vi fjernede vores opmærksomhed fra den travle Alexander og koncentrede os om at fortøje gummibåden, opdagede vi, at vi havde placeret os lige ved siden af en gummibåd ved navn Malte II. Ok! Vi havde hørt en del om Malte II og også læst nogle af deres beretninger i Træfpunkt, og nu var de her lige pludselig ved siden af os. Det måtte der gøres noget ved. Vi fandt vores visitkort frem, skrev på bagsiden, at vi gerne ville møde dem, og at vi havde kanal 77 åben på VHF´en senere på dagen, og efter at have gjort Georgetown med fint supermarked, en butik hvor vi kunne få fyldt vores tomme gasflaske samt en internetcafé, tog vi tilbage på Lela og blev kaldt op af Per fra Malte II.

Vi aftalte en frokost næste dag på Eddies internetcafé, hvor alle sejlerne mødes med deres pc´er, og havde en fin eftermiddag med Inger Marie og Per, rigtig søde mennesker med selvfølgelig alle de samme interesser og oplevelser som os. Så der blev snakket igennem! Senere kom de to også til en drink hos os om aftenen, for vi var jo slet ikke blevet færdige med at udveksle erfaringer og historier fra de store have.

Næste morgen, inden vi skulle sejle videre, kom Per over med et kort over Bahamas, som vi kunne låne. De havde fået et splinternyt af en amerikansk sejler, og vi kunne få deres gamle, som var en del nyere, end det vi havde med os fra Danmark. Rigtig skønt. Tak for det!

Da Per kom tøffende i gummibåden, havde vi en sjov oplevelse. En delfinmor med sin unge havde netop udset sig vores båd til at lege omkring. Det var skægt at se dem lege tag-fat med hinanden, og på et tidspunkt, blev de opmærksomme på os og stillede sig begge lodret i vandet med hovederne helt oppe og kiggede på os med de der søde delfinsmil!

Da Per kom imod os, svømmede de veloplagte hen imod hans gummibåd, så vi blev helt bange for, at de ville gå i hans propel. Men de var åbenbart klar over faren og cirklede bare et par gange rundt om ham, inden de tog videre.